SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.19 número24REGÍMENES DE VERDAD , REPRESENTACIONES SOCIALES, Y POLIFONÍA EN LAS NOVELAS "LA ILUSTRE CIUDAD. HISTORIA DE BADULAQUES" (1950) DE TRISTÁN MAROF Y "RETRATO DE CIUDAD CON CALAVERA EN LA MANO"(2005) DE MÁXIMO PACHECO EN EL PERIODO (1950-2005).LA PRÁCTICA EDUCATIVA COMUNITARIA Y LA INVESTIGACIÓN EDUCATIVA EN LA FORMACIÓN DE MAESTROS EN BOLIVIA índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO

Compartir


Revista Ciencia, Tecnología e Innovación

versión impresa ISSN 2225-8787

Resumen

SUBIETA ONA, Marco Antonio. SOCIAL REPRESENTATIONS, IN THE NOVELS "THE ILLUSTRIOUS CITY" HISTORY OF BADULAQUES (1950) BY TRISTÁN MAROFAND "CITY PORTRAIT WITH SKULLINHAND" (2010) BY MÁXIMO PACHECO. Rev. Cien. Tec. In. [online]. 2021, vol.19, n.24, pp.21-31. ISSN 2225-8787.

Abstract This article examines the category of social representations in the novéis "The illustrious city. Historia de badulaques" (1950) by Tristán Marof and "Portrait of a city with skull in hand" (2010) by Máximo Pacheco. Language is embedded in the structure of novéis, showing us some expressions of knowledge and the linguistic phenomenon, which allow us to analyze the polyphonic nature that both novéis provide. In search of the sociological subtext within the literary text, we find dialogism that makes visible the existing relationship between the centrality and the periphery groups. The methodological strategy based on some aspects of texts structural analysis and bibliographic methods, allows us to recover another category related to the discourse of power, as it is the literary field of the time.

Palabras clave : Category of social representations; aspects of texts structural analysis; literary field; pholifony; power; dialogism.

        · resumen en Español     · texto en Español     · Español ( pdf )

 

Creative Commons License Todo el contenido de esta revista, excepto dónde está identificado, está bajo una Licencia Creative Commons